® Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 40  -  EFTERÅR 1974     side    7

  
 

der blev kørt hurtigere på den flade sand- strækning end på mange udenlandske baner.
   Ved Palle Hornemanns venlige mellemkomst er vi kommet i besiddelse af en stribe usædvanlig gode fotografier fra begivenheden, kopieret efter de originale negativer, som nu befinder sig på Det Kongelige Bibliotek. Th. Ry Andersen har medvirket ved identifikationen og teksten baserer sig i øvrigt på samtidige danske motorblades referater.
   Når man læser dem undrer man sig over hvor usaglige de var, sammenlignet med vore dages. Der er begejstrede skildringer af de dristige mænd og deres kørende maskiner, men sjældent et ord om den tekniske indretning.
   Jeg fristes over evne til at citere et par afsnit ordret fra Motorbladets referat:
  

"Lille Cigar" og "Store Cigar", S. E. Kordewans to Stoewere, med mekanikere ved rattet, og til højre "Lille Cigar"', tilsyneladende med en af de mange honoratiores der beærede begivenheden med deres nærværelse. Vognene var henholdsvis 8/24 HK og 42/120 HK, hvor tallet til højre for skråstregen står for BHK. Den lille vandt klasse 11, motorvogne fra 2000 til 2500 ccm, den store startede i klasse 15, motorvogne over 6000 ccm og blev nummer 2 efter Jörns' Opel.